Alla inlägg under maj 2013

Av Sven Larberg - 24 maj 2013 20:14

Jaha då har det snart stuckit iväg en vecka till. Regnet har fallit ymnigt och växtligheten suger åt sig och växer som tokig.
Ikväll är det ganska varmt med lite mörka moln hängande i luften. Solen skiner dock fortfarande.
I mitt inre råder kaos milt sagt. Varför det ska behöva vara på det viset kan jag inte förklara. Den herrelösa hunden är ute på nya äventyr. Den har inget minne bara längtan efter ömhet och närhet. Ingen vill veta av den. Den skrämmer mer än den lockar. Opålitlig som den är. Än är den här än är den där. Bryr sig inte om konsekvenser av något slag. Den herrelösa hunden lever och dör i samma andetag.

Av Sven Larberg - 18 maj 2013 13:04

Kunde sova riktigt länge idag, det var skönt. Annars ärde ofta så när nattten blivit tidig morgon att det kan vara svårt att få till någon riktig sömn.Hade en vidunderlig promenad från gruvlyckan och hem i morse.Fåglarna sjöng som tokiga och solen steg upp som en glödande apelsin i öster. Ibland bara älskar jag mitt jobb. Vilka människor man träffar på . Det är knappt man tror det är sant. En parant dam i min egen ålder kom och satte sig i min bil någon gång vid halvfyratiden på morgonen. Hon var från Trollhättan  och hade varit ute och festat med sina kompisar här i Karlstad.

Idag är det väl ingen som går ut utan mobiltelefon  eller hur. Jodå det är det visst och inte visste hon något nummer till någon som kunde tala om för henne om hon skulle sova på solgatan i Forshaga eller i Skoghall. Efter mycket sökande i minnet kom hon fram till att det var Forshaga som var hennes tillfälliga hem. Pengar eller kontokort hade hon heller inte med sig men det fanns en femhundring i en väska på rummet som skulle kunna användas till ändamålet.

Med ett fast pris på fyrahubndra och solgatan i Forshaga laddad i navigatorn for vi iväg. Efter en stund förstod jag att vi var på väg mot skived. Långt ute i busken ungefär vid hembygdsgården kom vi fram till Solgatan i Skived.

Hade jag släppt av henne där så hade hon inte kommit hem på två veckor. Nej det var inget som stämde. Var hon hade fått Forshaga ifrån det begriper jag inte men det måste ha fötts någonstans i hennes huvud någon gång men dit skulle hon inte den saken var klar. När vi står där uppe i urskogen kläcker hon ur sig att det är gula hyreshus i närheten av centrum där det finns ett systembolag. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det var såklart Skoghall ho skulle till,självklart. Så det var bara att vända tillbaka till stan och sedan ut till skoghall för ny rekognosering och jodå Solgatan 1 var det hon skulle till. Betalt fick jag och en hundring i dricks samt en kram som tack för hjälpen. Lev väl Yvonne från Trollhättan du var ganska rolig mitt i alltihop.




Av Sven Larberg - 17 maj 2013 00:30

Håller på och läser en bok om Roland Hassel. Den är ganska underhållande men jag kan aldrig riktigt fatta i vilken tid den utspelas. Han kör en mazda, det betyder 70-80tal men han kan drömma om Rita Hayworth som var född 1918 och död 1987, två år innan bokens utgivningsår. Bara som ett exempel. Stämningen är hela tiden mer 40-tal än 80-tal på något sätt.

Av Sven Larberg - 15 maj 2013 06:23

Vilken morgon! Den börjar med att en ung vacker kvinna ger mig en kyss mitt på munnen.

Det smakade mera kan jag säga. Hon får gärna komma tillbaka någon mer natt om hon vill.

Varför inte i verkligheten? vi känner ju varann:) Det vore grejt.

Är det här vändpunkten? Kan jag få slippa känna all bedrövelse som jag dras med hela tiden?

Är det inte tillåtet att få vara lite glad någon gång?

Häromdagen var jag lite uppåt när jag var och handlade.Då mötte jag en gammal bekant där som jag stannade och pratade med. Han märkte väl mitt sinnestillstånd och frågade om "livet leker". Ja det gjorde det ju just då men jag kunde inte låta bli att genast börja tänka på något litet gnagande bekymmer som gjorde sig påmint och jag svarade naturligtvis "NEJ". Vad skulle jag annars säga? Det är väl klart att livet är en jämmerdal och inget annat.

Vad betyder att "livet leker"egentligen. För mig känns det fruktansvärt oansvarigt. Som att inte ta livet på riktigt allvar. Att inte bete sig vuxet. Att inte ta ansvar. Det känns mer som en anklagelse än ett konstaterande.

Nu måste jag sluta. Ha en bra Onsdag alla vänner.


Av Sven Larberg - 14 maj 2013 08:21

Då sitter jag vid mitt frukostbord igen och lurar lite på vad den här dagen har i sitt sköte.

Lite blandad väderlek med fluffiga moln som rör sig snabbt över himlen.Ska det bli bättre eller ska det bli sämre det är frågan. Lite grann som med mitt liv just nu. Ska det bli bättre eller ska det bli sämre? Regnmolnen hänger tunga på min himmel det behövs inte mycket för att det ska börja regna. Lite stadigare väderlek skulle vara skönt.

Jag vet vad jag vill men ändå inte.Varför ska det vara så omöjligt att ta kontrollen över sitt känsloliv. Ni hör hur det står till va ? Det är väl bejaka sina känslor som borde vara det rätta. Det är bara det att dom är som en herrelös hund just nu. Att bejaka dom vore att gå ner sig i ett träsk. Hunden löper till den som är närmast och viftar på svansen utan några större betänkligheter på konsekvenserna. Hunden vill bara väl och är ständigt hungrig. 

Hunger och moral går inte ihop. Moralkakor smakar skit.

Av Sven Larberg - 12 maj 2013 07:15

Det är söndag morgon den 12 maj 2013.Jag har gått upp tidigt för att passa telefonen. Ett stilla regn har nyss fallit så att marken har blivit blöt. Vattenpölarna ligger som speglar på asfalten utan för huset där jag bor. Löven på träden har nyss slagit ut och allting är grönt och färskt. 

Det är skönt att sitta alldeles för sig .......själv och fundera på tillvarons krumbukter skulle jag just skriva när telefonen ringde. Nu är det måndag morgon istället men det gör inget jag är i stort sett densamma som igår.

Inget regn idag dock .Det ser jag som ett gott tecken men det kan ju bli en helmulen dag istället ,man vet ju aldrig med vädret. Igår sprack det ju upp och blev en kanonfin dag till slut.

Idag måste jag handla .Det är snart tomt i alla skåp och lådor. Det är bara så tråkigtatt det man köper för dyra pengar försvinner som i ett nafs och så står man där efter någon dag igen och blir lika skinnad en gång till. Det där med hemkörd matkasse kanske inte är så dumt men hur f** kan det rymmas mat för en hel vecka till fyra personer i en enda kasse? Är det mat till möss eller? Nej jag tror att matkasseabbonenterna är hamburgerhakens bästa vänner.

På onsdag kväll ska jag iaf ställa mig vid spisen för att laga till någonting lite extra då min dotter och hennes kille kommer på besök. Det krävs ju lite planering så det får jag nog börja med redan idag.Vad det blir får bli en överraskning men jag har mina aningar om vad det ska bli.


Ha en bra måndag, kära vänner


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards